OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas.

In het OV kun je straks in- en uitchecken zoals jij wilt

Op steeds meer plekken in Nederland kun je al in- en uitchecken met je contactloze betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon. Je reis betaal je nu net zo makkelijk als je boodschappen in de winkel. Je herkent de bussen waar dit kan aan de OVpay sticker bij de instapdeur.

Hoe werkt het?

Bij het instappen bij de chauffeur, pak je je mobiele telefoon of haal je je bankpas uit je portemonnee. Je checkt daarna veilig in met je contactloze betaalpas, creditcard of je betaal-app op je mobiel. Vooraf aanmelden of een app downloaden is niet nodig.

Let op! Uitstappen betekent uitchecken! Dat doe je met de dezelfde bankpas, creditcard of betaal-app op je mobiel waarmee je bent ingecheckt.

Ook bij het in- en uitchecken met je betaalpas geldt:

  • zorg vóór je incheckt voor voldoende saldo op je bankrekening,
  • zodat je je ritten van vandaag kunt betalen en uit kunt checken.

De betaling gaat veilig en automatisch. De volgende dag zie je het bedrag in je betaaloverzicht, met de omschrijving NLOV. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

Wil je jouw ritten van die dag bekijken? Ga hiervoor naar de webtool en voer de 14 cijfers en letters die achter NLOV staan in je betaaloverzicht samen met het afgeschreven bedrag in. Dan zie je de reiskosten en je gemaakte reizen.

Vergeten uit te checken? Vraag dan gemakkelijk via onze klantenservice een restitutieverzoek aan.

Wat betaal ik?

Betalen in het OV gaat de komende jaren veranderen. Met het introduceren van nieuwe betaalmogelijkheden willen we onze reizigers zoveel mogelijk reis- en betaalgemak bieden.

Je kunt straks namelijk in- en uitchecken:

  • met je mobiel;
  • met je betaalpas;
  • met je creditcard;
  • met je OV-chipkaart;
  • met je (e)-ticket.

Deze nieuwe manieren van betalen in het OV ontwikkelen we met alle OV-bedrijven samen. Ze worden zichtbaar onder het label OVpay. Meer informatie vind je op ovpay.nl

Vragen?

Heb je nog vragen over OVpay? Kijk dan bij de veelgestelde vragen hieronder.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Veelgestelde vragen over OVpay

Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

Genoeg om alle OV-reizen van één dag te betalen. De OV-reizen worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken bij alle vervoerders in Nederland (dus trein, metro, tram en bus). We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Je kunt wel gewoon met je OV-chipkaart in- en uitchecken of een kaartje bij de buschauffeur kopen.

Als de betaalpas is geblokkeerd voor het in- en uitchecken kan het enkele dagen duren voordat de blokkering is opgeheven, ook nadat het banksaldo op de rekening is aangevuld.

Ik mag rood staan op mijn betaaltrekening. Wordt hier rekening mee gehouden

Ja, als je bijvoorbeeld 50 Euro rood mag staan op je betaalrekening, kun je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Uiteraard zal de betaalpas of creditcard geblokkeerd worden als dit maximale bedrag (bijvoorbeeld 50 Euro negatief) bereikt is.

Is er ook een app beschikbaar?

Er wordt verwerkt aan een serviceapp voor de reiziger. Kijk regelmatig op deze site voor updates.

Is het goedkoper dan een kaartje bij de buschauffeur kopen?

Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is in de meeste gevallen goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

Kan iedereen in- en uitchecken met zijn contactloze betaalpas of creditcard?

Ja, dat kan. Vooraf aanmelden is niet nodig. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard met één persoon reizen, net zoals bij de OV-chipkaart

Kan ik ook met mijn betaalpas of creditcard op mijn mobiel of gekoppeld aan mijn wearable in- en uitchecken?

Ja, met je betaalapp of een wearable gekoppeld aan je betaalrekening kun je ook in- en uitchecken. Het kan gebeuren dat je wearable niet goed werkt met in- en uitchecken. Probeer dan opnieuw of gebruik je bankpas.

Mag ik tijdens mijn reis wisselen van betaalmiddel (pas, telefoon of wearable)?

Nee, als je incheckt met bijvoorbeeld de bankpas, kun je niet uitchecken met bijvoorbeeld je smartphone, ook al zijn deze aan dezelfde bankrekening gekoppeld. Als je dit toch doet, wordt de Check- uit als een nieuwe reis gezien en word er 2 keer 4 Euro verrekend, maar geen ritprijs.

Ook het wisselen van bankapp naar bankpas (zelfde bankrekening) bij overstappen is niet mogeliijk. Dit wordt ook gezien als nieuwe reis en daardoor wordt er een dubbel instaptarief / geen overstapkorting berekend.